Digitaal op de Horizon

ICT maakt leren op maat mogelijk. Dat is fijn voor de leerling én de leraar. De lesstof kan beter aangepast worden aan het niveau en tempo van een kind. Maar ICT vraagt ook allerlei (nieuwe) vaardigheden.
Met de komst van adaptief lesmateriaal is het gemakkelijker aan te sluiten bij de behoeften van individuele leerlingen. Een kind dat de stof niet meteen begrijpt, kan extra oefenen. En voor iemand die meer uitdaging zoekt, zijn er aanvullende taken. Door de inzet van ICT in het onderwijs zijn leerlingen gemotiveerder, presteren ze beter en leren ze sneller. Hun vorderingen zijn ook steeds beter te volgen dankzij de digitale leerlingvolgsystemen en dashboards. Dat maakt bijsturen gemakkelijker.

Op OBS de Horizon werken en verwerken de kinderen vanaf groep 5 de lesstof op hun eigen device. Groep 1-2 heeft enkele IPads om spelenderwijs digitaal te leren en in groep 3-4 maken de kinderen kennis met het gebruiken van een device bij de lesmethoden.
In de klas wordt er naast de lesmethode steeds meer gebruik gemaakt van digitale programma’s. Een spreekbeurt wordt verwerkt in een PowerPointPresentatie of online in een Prezi presentatie, kinderen kunnen hun kennis laten zien in een Kahoot quiz die de leerkracht voor ze klaarzet naar aanleiding van de gegeven lesstof, met de klas stemmen of je mening/ gedachten laten zien via Mentimeter, etc.

Kinderen gaan steeds vroeger om met ICT-middelen en ze worden er steeds handiger mee. Maar weten ze ook hoe ze zich moeten gedragen op sociale media? En kunnen ze nep-nieuws onderscheiden van echte feiten? Digitale vaardigheden krijgen een steeds prominentere plek. Denk aan media wijsheid, computational thinking, informatievaardigheden en ICT-basisvoorwaarden. ICT-bekwaamheid wordt steeds belangrijker. Wij op de Horizon volgen alle ontwikkelingen en voegen dit in ons lesaanbod. Zo maken wij het onderwijs nog mooier en leuker met behulp van allerlei leerzame digitale programma’s.